Treed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de Zuiderwaterlinie

De sporen van het  roerige verleden zijn nog steeds zichtbaar in de bewaard gebleven verdedigingswerken. Zij vertellen het historische verhaal van Grave.

Bezoekerscentrum Zuiderwaterlinie Grave
Omringd door koeien, door het water lopen, in het oude stadhuis van Grave? 
Het kan in het bezoekerscentrum van de Zuiderwaterlinie: een mooi mini-museum, naast de vernieuwde Tourist Information. Aan de hand van interactieve en informatieve elementen kun je er de Zuiderwaterlinie leren kennen en proef je de sfeer van de stelling Grave-Ravenstein.
 
Voormalig Burgemeester Lex Roolvink: “De geschiedenis van de Zuiderwaterlinie staat bol van de spannende, mooie en bijzondere verhalen. Over vechten en verdedigen, slimme technieken, bijzondere mensen en de strijd mèt en tégen het water. Het allereerste bezoekerscentrum van de Zuiderwaterlinie in ons historische Grave geeft een unieke inkijk in dit prachtige stukje erfgoed.”

De Zuiderwaterlinie
Brabant was als provincie de speelbal tussen de Republiek en haar vijanden. In het Noorden van Brabant liep de Zuiderwaterlinie als scheidslijn tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden, het protestante Noorden en het katholieke Zuiden en tussen Spaans en Staats.

De linie liep van Grave tot aan Bergen op Zoom. Met een knap ontworpen stelsel van dijken en sluizen kon het land tussen de elf tussenliggende versterkte steden in tijden van oorlog onder water worden gezet. Diep genoeg om het doorwaden ervan onmogelijk te maken maar ook weer niet te diep om er te kunnen varen. Het was de grote vestingbouwer Menno van Coehoorn die rond 1700 op het idee kwam de verschillende vestingsteden met elkaar te verbinden en te versterken met behulp van water. Om Grave te kunnen verdedigen legde hij rond 1700 het Kroonwerk Coehoorn aan in de Nederasseltse uiterwaarden. Het werd een onderdeel van de Zuidelijke verdedigingslinie van de Republiek. Er lag een gracht om het kroonwerk heen, en er kwam een pontonbrug over de Maas. Het kroonwerk verving oudere, kleinere verdedigingswerken. Zoals het lunet Verloren Cost dat de Spanjaarden er in 1586 aanlegden, en een hoornwerk van de Staatsen. De restanten van het Kroonwerk zijn zichtbaar vanaf de kade in Grave.

In Grave zijn naast het Kroonwerk Coehoorn nog andere restanten van de Zuiderwaterlinie te vinden. Hier treft u een restant van de wal aan die tussen binnen- en buitengracht lag. Van de binnengracht zijn nog twee fragmenten over namelijk de huidige jachthaven bij bastion Bekaf en een deel van een bastion dat onlangs weer zichtbaar is gemaakt, gelegen aan de Arnoud Van Gelderenweg.

De Maas in combinatie met de Beerse Overlaat deed in de Stelling van Grave-Ravenstein dienst als verdedigingsmiddel. Door de strategische ligging aan de Maas en aan de rand van de onbegaanbare Peel, vormde Grave ‘De poort van de Republiek der Nederlanden’. Niet voor niets staat Grave bekend als de meest belegerde vestingstad van Nederland.

Meer informatie en kaarten?
Vraag er gerust naar bij Tourist information Grave 
of kijk op Zuiderwaterlinie: De oudste en langste waterlinie.
Treed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de ZuiderwaterlinieTreed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de ZuiderwaterlinieTreed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de ZuiderwaterlinieTreed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de ZuiderwaterlinieTreed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de ZuiderwaterlinieTreed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de ZuiderwaterlinieTreed in de voetsporen van Menno van Coehoorn en volg de Zuiderwaterlinie